Zdrave Vianoce

Hodilo by sa vám pár tipov na zdravé Vianoce bez výčitiek svedomia a kilogramov navyše? Ako sa pripraviť na obdobie hojnosti bez tradičného stresu a prejedania sa? Pre väčšinu z nás sú to obľúbené sviatky roka, no telu dávajú zabrať. Vy si však nemusíte si vybrať medzi chutnou a zdravou formou hodovania.

Ak sa náhodou počas roka držíte zdravšieho životného štýlu, zimné sviatky hojnosti zaručene spôsobia okamžité výčitky z poriadnej nádielky dobrôt. Dobrou správou je, že stačí dodržať zopár zásad a zlému pocitu po sviatkoch môžete dať navždy zbohom.

Vianočné cukrovinky

Čo by to bolo za sviatky bez sladkostí, však? A pritom stačí vymeniť len zopár ingrediencií a z vysoko kalorického ťažkého koláča sa razom stane chutná zdravšia alternatíva. Namiesto potravín s vysokým obsahom tukov a cukrov zvoľte nízkotučnú alternatívu s použitím napríklad kokosového či trstinového cukru, medu alebo stévie.

Sviatočné pečivo

Sladké či slané, no aj tak plné múky. Ak použijete celozrnnú alternatívu, špaldovú či ražnú, vaše telo sa vám po sviatkoch určite poďakuje. Aspoň si môžete dopriať väčší pôžitok bez výčitiek, keď sa v novom roku postavíte na váhu.

Nezabúdajte na ovocie a zeleninu

Môže to byť výzva siahnuť po ovocnom šaláte či zeleninovej oblohe, keď máte doma množstvo iných sviatočných pochúťok. No aj tie ťažšie jedlá si nemusíte odopierať, strávite ich oveľa jednoduchšie s dostatkom vlákniny, ovocia a zeleniny. Tvaroh, orechy, ovsené vločky či ľanové semiačka sú zaručenými pomocníkmi pre lepšie trávenie.

Menej je niekedy viac

Množstvo rôznych druhov koláčov, jedál či veľmi skoré chystanie môže spôsobiť jediné. Okrem prejedania sa vám hrozí, že svoje zásoby stihnete zjesť ešte pred samotnými sviatkami, a tak budete musieť dorábať nové. Vyberte si zopár tradičných receptov, ktoré na vašom stole nesmú chýbať a ostatné môžete vymeniť za oddych v kruhu rodiny.

Štedrá večera nemusí byť ťažká na žalúdok

Už dávno neplatí, že jedlo nás musí zasýtiť na celý deň, aby sme vládali fyzicky pracovať na poli, práve naopak. Strava by mala byť pestrá, chutná, výživná a ľahká na trávenie. Klasický zemiakový šalát môže byť oveľa ľahší s použitím smotany alebo jogurtu namiesto majonézy. Ryba je sama o sebe zdravá, preto pouvažujte nad úpravou „na prírodno“ alebo pečenou v rúre. Vyskúšajte naše Vianočné menu.

Dbajte na pitný režim

Ak sa vám zunovalo piť na sviatočné dni len čistú vodu, stačí štipka škorice a sušeného ovocia v nesladených čajoch, to vám zaručene vyčaruje tú pravú sviatočnú atmosféru. Alkohol si v tomto období dopraje väčšina z nás, no nezabúdajte, že všetko treba s mierou a vyhnite sa aspoň sladeným nápojom. Pitný režim je veľmi dôležitý pre správne fungovanie metabolizmu, preto to netreba podceňovať.

Pohyb je dôležitý aj cez sviatky

Nemusíte sa trápiť úmorným cvičením, stačí aj obyčajná prechádzka s rodinou v prírode, alebo rýchla rozcvička na rozprúdenie tela, ktoré sa vám určite čoskoro poďakuje. Nemajte výčitky a dožičte si aj tie menej zdravé jedlá, o tom sú predsa sviatky. Strážte si len pomer ťažších jedál oproti zdravším.