Novoročné predsavzatia sú veľmi populárne pre väčšinu z nás, no len málokto ich dodržuje ešte začiatkom februára. Nemusíte však zúfať. Máme pre vás pár tipov, ktoré vám cestu za vytúženým cieľom zaručene spríjemnia.

V zdravom tele, zdravý duch. Notoricky známa fráza, avšak realizácia je behom na dlhé trate. Práve preto sa stáva obľúbeným záväzkom na nadchádzajúci rok, no výsledok je väčšinou plný neúspechu. Podľa prieskumov si až takmer polovica Slovákov dáva novoročné predsavzatia, avšak viac ako polovica ich nedodrží. Na vrchole rebríčka kraľujú zásady zdravého stravovania, chudnutia, či zníženia stresu. Ako teda správne začať a vytrvať?

Stanovte si ciele, ktoré sú pre vás reálne a splniteľné

Na úvod berte do úvahy čo chcete dosiahnuť. Ak chcete schudnúť, byť fit, cítiť prílev energie, vyformovať postavu, či zbaviť sa nezdravých zlozvykov, pamätajte na to, že terapia šokom nefunguje. Začnite pomaly a postupne pridávajte.

Správna formulácia cieľov je prvý krok k úspechu

Nezabúdajte, že správna formulácia slov je dôležitá pre náš mozog. Ak si zaumienite, že „musíte schudnúť“ budete mať pocit, že ste do niečoho nútená. Pri prvom neúspechu to rovno zabalíte. Bližšie k vytúženému cieľu vás dostane skôr spojenie „budem zdravá a fit“. Napíšte si ciele v pozitívnom duchu, a okamžite sa ich význam mení na prianie, ktoré budete s radosťou napĺňať.

Stanovené ciele si rozmeňte na drobné

Vytvorte si jasný plán aktivít, ktorými dosiahnete svoj záväzok čo najľahšie, napríklad formou harmonogramu. Môžete si stanoviť svoju rannú rutinu, ktorá zabezpečí pravidelné cvičenie, raňajky, oddych a mentálnu pohodu, ktorá vám naštartujete deň.

Urobte si z ich plnenia sviatok

Nové aktivity neberte ako povinnosť, skôr príležitosť venovať chvíľku času denne aj sebe. Počas ich vykonávania si vždy pridajte radosť, ktorá vás bude tešiť. Napríklad, ak ste si zaumienili pravidelne cvičiť, no táto aktivita vo vás vyvoláva husiu kožu, spríjemnite si ju obľúbenou hudbou, novým oblečením alebo sa po cvičení odmeňte. To vás bude motivovať v tejto aktivite pokračovať.

Zaznamenajte si priebežný progres

Zapisujte si priebežné výsledky alebo si robte fotky. Odškrtávanie zoznamu dní, kedy ste svoj režim dodržali vyvoláva radosť a zadosťučinenie.

Povedzte o ich plnení svojmu okoliu

Čím viac ľudom vo svojom okruhu poviete o svojich predsavzatiach, tým väčší záväzok a motiváciu budete cítiť pre ich dodržanie. Naozaj to funguje.

Nepodceňujte dôležitosť spánku

Ak budete oddýchnutá, oveľa jednoduchšie zvládnete všetky nové ciele.

Malé ale pravidelné kroky sú istou cestou k úspechu

Nepodceňujte silu malých zmien. Ak začnete postupne, ani sa nenazdáte a výsledok sa dostaví. Pravidelnosť má najväčší efekt, ak chcete začleniť prirodzene do života nové návyky. Pri zdravom životnom štýle je dôležité jesť často priebežne počas dňa, namiesto nárazového hodovania, či nebodaj hladovania. Telo si tak z nedostatku potravy začne robiť zásoby, a to určite nechcete.

21 dní a máte vyhraté

Podľa prieskumov sa zistilo, že ľudskému mozgu trvá približne 21 dní každodenného opakovania, aby novú rutinu považoval za automatickú. Ak vydržíte bez porušenia toto obdobie, už sa nebudete musieť nútiť do cvičenia či zdravého jedenia. Podvádzanie sa však nevypláca.