Cholesterol nie je len zlý: 7 potravín, ktoré obsahujú HDL

///Cholesterol nie je len zlý: 7 potravín, ktoré obsahujú HDL

Vysoký cholesterol je strašiakom ľudstva a rozšírenou civilizačnou chorobou. Dá sa s ním bojovať správnou životosprávou, športom a konzumáciou jedál s HDL cholesterolom.

Čo je to HDL cholesterol?

HDL cholesterol (lipoprotein s vysokou hustotou) je aj napriek odstrašujúcemu názvu pre naše telo prospešný a potrebný. Narozdiel od LDL cholesterolu (lipoprotein s nízkou hustotou), ktorý je pre nás zlý, udržiava cievy a srdce zdravé, chráni pred infarktom, mŕtvicou a srdcovo cievnymi ochoreniami. 

Plusom je, že odstraňuje zlý cholesterol z krvi a nachádza sa v zdravých a chutných potravinách, ktoré ak ešte nemáte v jedálničku, mali by ste ich doň hneď zaradiť. 

1. Strukoviny

Cícer, fazuľa, šošovica, hrach, … Bohaté na vlákninu, bielkoviny, vitamíny, minerály, živiny. Sú sýte a zdravé, v jedlách sa dajú pripraviť na množstvo spôsobov. Ak sa vám nechce variť, postačia aj konzervované verzie. Nie sú síce najvhodnejšie, ale lepšie ako nič.

2. Ovocie s veľkým množstvom vlákniny

Patria sem napríklad jablká, hrušky, slivky. Zjedzte ich samostatne, alebo ich zakomponujte do smoothie, ovsenej kaše, ovocného pyré. Dostanete do seba naraz vlákninu, energiu a aj HDL cholesterol.

3. Ryby

S rybami to nie je vhodné preháňať, pretože niektoré kupované druhy v sebe môžu obsahovať stopové prvky ťažkých kovov, ale trikrát do týždňa úplne postačí. Bohaté na HDL sú najmä mastnejšie ryby, medzi ktoré patrí napríklad: 

  • losos
  • makrela
  • sardinky
  • pstruh dúhový
  • tuniak 

4. Orechy a semiačka

Vhodné sú akékoľvek orechy, napríklad aj vlašské, ku ktorým máme mnohí z nás najbližšie a ľahko si dokážeme zaobstarať domáce. Pri ich jedení si ale dajte pozor, nakoľko majú veľa kalórii a ľahko sa môže stať, že to s ich porciou preženiete. 

Podobné platí aj pre semiačka, ktoré majú vysoký podiel tukov. So správnym prístupom si ich ale môžete dávať napríklad do nápojov, jogurtu alebo ovsenej kaše.

5. Avokádo

Veľmi tučné, veľmi zelené, veľmi dobré. Nie každému ale padlo do nôty a nie je také dostupné ako napríklad orechy. Raz za čas si ho však dopriať môžete, pretože znižuje riziko infarktu.

6. Sója

Jedlo nielen pre vegánov a vegetariánov. Keď sa správne pripraví, postačí ako plnohodnotný obed alebo večera. Navyše bolo dokázané, že ľudia, ktorí uprednostňujú rastlinnú pred živočíšnou stravou majú nižšie hodnoty LDL a vyššie hodnoty HDL.

7. Červené víno

Rozumné užívanie alkoholu bolo spojené so zvýšením hladiny HDL v ľudskom tele. Ak nemáte nejaké závažné problémy, pohárik červeného vína môže byť prospešný.

Pozrite si naše videá

Na YouTube nájdete aj náš BILLA kanál, na ktorom vám prinášame zaujímavé témy, recepty a rozhovory so známymi osobnosťami. Naučte sa niečo nové, inšpirujte sa alebo len tak relaxujte pri videách, ktoré pre vás s radosťou pripravujeme.

Inšpirujte sa našimi receptami

Život je omnoho lepší s dobrým jedlom. V našom receptári BILLA Kulinárium sa môžete inšpirovať množstvom receptov. Na výber máte zo širokej ponuky chutných jedál. Zdravé, chutné, rýchle, bez mäsa, s mäsom, aj bez laktózy a lepku. Začať môžete aj týmito tromi:

2019-11-08T19:10:57+02:0005. septembra 2019|Zdravá životospráva|

Prihlásenie do newslettra

Ak si želáte dostávať náš newsletter, zadajte, prosím, Vašu e-mailovú adresu. Prihlásením sa na odber newslettera súhlasíte Vyhlásením o spracovaní osobných údajov..

Používaním našich stránok vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. OK