V poslednom čase ste sa určite stretli s pojmom “keto diéta”. Aká je skvelá, ako rýchlo funguje a koľko z nej schudnete. Viete však aj to, o čo sa vlastne jedná?

keto diéta

Vysvetlenie pojmu ketóza 

Ketóza je chemický proces vo vašom tele, ktorý nastane, keď po dobu približne štyroch dní prijmete menej než 50 gramov sacharidov denne. Sacharidy sú pre telo rýchlym zdrojom energie a keď ich nedostane dostatok, začne na energiu premieňať tuky a bielkoviny. 

To vyžaduje väčší energetický výdaj, čo má za následok chudnutie

Keto diéta – ddravotné výhody

Keto diéta by určite nemala mať dlhodobý charakter. Sacharidy sú totiž neoddeliteľnou súčasťou bohatej a vyváženej stravy. Pokiaľ zvažujete keto diétu, je dobré poradiť sa so svojím lekárom. Môžete predísť nepríjemným následkom alebo vedľajším účinkom. 

Nedá sa však poprieť, že proces ketózy má isté zdravotné výhody. Nehovoríme tu len o rýchlom chudnutí, ale aj benefitoch pre rôzne skupiny ľudí. 

Keto diéta je vhodná pre športovcov, hlavne cyklistov a bežcov. Zvýšený podiel kyslíka v tele pomáha pri namáhavých tréningoch. Nízko-sacharidová strava znižuje aj množstvo inzulínu v krvi. To prospieva najmä pacientom, ktorí sa liečia a rakovinu, majú problémy s akné a cukrovkou typu I. 

Pomôcť môže aj ľuďom so srdcovo-cievnymi ochoreniami. I keď je keto strava bohatá na tuky, zlý LDL cholesterol paradoxne klesá a nahrádza ho HDL cholesterol. 

KETO dieta

Nechcené účinky ketózy 

Mnohé z vyššie spomenutých pozitív si vyžadujú ešte ďalšie skúmanie a štúdie. Presne preto je dobré byť počas diéty v kontakte s doktorom. Najčastejšie sa vyskytujú menej závažné vedľajšie účinky, napríklad zápcha, migrény alebo zápach z úst. Závažnejšie sú už obličkové kamene

Následný prechod z keto diéty na regulérnu stravu by mal byť postupný. Žiadne razantné zmeny, aby si mohlo telo zvyknúť.

Vhodné jedlá počas keto diéty 

Vyhýbať sa sacharidom môže byť značne obmedzujúce. Z hry vypadáva ovocie, strukoviny, alkohol alebo napríklad koreňová zelenina. Netreba mať však hlavu v smútku, alternatív je stále dosť. 

Môžete si pochutnávať na mäse v takmer akejkoľvek podobe, rybách, živočíšnych tukoch ako masle a smotane, orechoch, syroch, vajciach, zdravých olejoch, rajčinách, listovej zelenine, cibuli. Zakázaná nie je ani soľ, korenie a bylinky. So správnymi receptami vás po dobu trvania keto diéty jedálniček neomrzí.