cukor a sladidla

Cukor, sladidlá a ich náhrady sa stali zaujímavým fenoménom, na ktorý existuje množstvo protichodných názorov. Aby sme vás vyslobodili z informačného zmätku prinášame vám prehľad tých najpopulárnejších variant cukru. Poznáte Xylitol, stéviu, či obilné slady?

 

Každé telo potrebuje cukor

Cukor a sladidlá sú pre nás základný a rýchly zdroj energie, vďaka ktorému máme silu a chuť zvládať každodenné fyzické alebo psychické prekážky. Problém nastáva, keď je cukru viac, ako telo skutočne potrebuje. Telo si v takom prípade začne automaticky vytvárať zásoby na horšie časy. Ak neprichádzajú, zásoby sa hromadia. Aktuálnou témou sa stávajú alternatívne sladidlá s nižším glykemickým indexom, bohatšie na minerály.

Vysvetlime si teda základné pojmy. Sacharidy, uhľohydráty, karbohydráty, glycidy – to všetko sú pomenovanie skupiny makro živín, rovnako ako sú bielkoviny alebo tuky. Sacharidy sa rozdeľujú na jednoduché (mono a disacharidy) a zložené (polysacharidy). Glukóza a fruktóza sú monosacharidy. Fruktóza sa prirodzene nachádza v ovocí a zelenine, je najsladšia zo všetkých cukrov. Do skupiny disacharidov patrí sacharóza a laktóza. Sacharóza je kombinácia glukózy a fruktózy. Je to vlastne klasický “cukor”, či už repný biely, z cukrovej trstiny, cukor v obilninách, ovocí a zelenine. Laktózu nájdeme hlavne v mlieku a mliečnych výrobkoch. Preto je úplne normálne, keď na etikete bieleho jogurtu nájdete, že obsahuje cukor.

Cukor a sladidlá – tie najznámejšie

Trstinový cukor

Jeho hnedá farba v ľuďoch evokuje zdravšiu alternatívu, ako aj pri chlebe, ryži či cestovinách. Hnedý cukor však nie je o veľa zdravší ako biely. Pri výrobe hnedého cukru sa na konci procesu pridá melasa, ktorá obsahuje všetky živiny z cukrovej trstiny. Preto je hnedý cukor bohatší na minerály. Hnedý cukor má bohatšiu a sladšiu chuť a koláče zafarbí viac do hneda. Jeho glykemický index je okolo 60, rovnako ako biely cukor. Na trhu dostať rôzne druhy trstinového cukru, napr. Rapadura, Panela, Sukanát, Muscovado, Demerara. Všetky tieto sladidlá sa získavajú z cukrovej trstiny a odlišujú sa len spracovaním.

Melasa

Čierny hustý sirup s bohatou karamelovou chuťou je vlastne odpadový produkt, ktorý vzniká pri varení trstiny, kedy sa cukor necháva kryštalizovať. Melasa s názvom blackstrap má vyšší obsah železa. Melasa je nielen sladká, ale má aj vysoký obsah minerálov, hlavne železa, horčíka a vápnika, okrem toho obsahuje aj meď, mangán a draslík. Jej glykemický index je okolo 55, čiže tiež podobne ako cukor.

Med

Najlepšie nepasterizovaný a nefiltrovaný je poklad plný živín s liečivými účinkami. Obsahuje vápnik, železo, vitamín C, kyselinu listovú a v malých množstvách aj draslík. Skladá sa hlavne z fruktózy a jeho glykemixký index je okolo 55 až 70, záleží aký druh. Preto nie je najvhodnejšou alternatívou pre diabetikov. Je účinný pri liečbe nádchy, astmy, alergií a pri ostatných prejavoch oslabeného imunitného systému. Má protizápalové účinky, dá sa použiť aj na vonkajšie rany ako obklad. Zimné smoothie z orieškov a medu, alebo Zlaté mlieko s kurkumou a medom sú plné energie a v zime vás zohrejú.

Javorový siru