Detská strava a šport

Pohybová aktivita školákov a strava sú dôležité práve počas nových opatrení. My sme sa však chceli dozvedieť, na čo by ste s deťmi nemali aj v tejto situácii zabúdať. Opýtali sme sa MUDr. Borisa Bajera, čo môžeme robiť preto, aby sme sa chránili pred jesennými vírusmi a coronavírusom.

 

Detská strava a šport by mali byť na prvom mieste aj v týchto dňoch. Veľa sa hovorí o rôznych obmedzeniach, väčšina školákov je na on-line vzdelávaní a pohybové aktivity sú často na druhom mieste. „Je priam až zarážajúce, ako málo sa hovorí o potrebe pravidelného pohybu a fyzickej aktivity pre školopovinné deti pri aktuálnych opatreniach.

Je nespočet dôkazov v odbornej literatúre a žurnáloch, že pravidelná fyzická aktivita pozitívne vplýva na správnu funkciu imunitného systému. Pobyt a pohyb vo vonkajšom prostredí imunizuje a „otužuje“ dýchacie cesty detí, ktoré sú potom menej náchylné na vznik respiračných infekcií. Už dvojtýždňové vynechanie pohybu významne negatívne vplýva na obranyschopnosť organizmu. V neposlednom rade treba zvážiť pozitívny účinok pohybu na mentálne zdravie detí. Vonku je pre deti v dnešnej dobe ideálne prostredie na toto všetko a zároveň vzduch vonku významne znižuje riziko infekcie dýchacích ciest.

Zdravá strava a pohyb

idú ruka v ruke so zdravým životným štýlom. Osveta detí, no najmä ich rodičov a učiteľov, by preto mala zahŕňať správnu výživu. Pre imunitný systém sú dôležité prakticky všetky vitamíny a minerály, no prioritne treba dbať o prísun tých hlavných – vitamínov A,D,E, ktoré sú rozpustné v tukoch a ich zdrojmi sú kvalitné mäso, voľne lovené ryby, alebo rybí olej, vajíčka, mliečne potraviny, ale aj napríklad batáty, tekvica, semienka a orechy. Dôležitý je vitamín C, ktorý je hojne zastúpený v paprike, brokolici, šupke zemiakov, alebo mnohom ovocí (nie len citrusových plodoch). Z minerálov je potrebný zvýšený príjem zinku, selénu, horčíka, či železa, ktoré sú v orechoch, mäse, morských plodoch, strukovinách, zelenine a ovocí.

Netreba zabúdať na podporu črevnej mikroflóry, ktorá priamo komunikuje s imunitným systémom. Zabezpečíme to zvýšeným príjmom vlákniny vo forme celozrnných potravín, zeleniny, ovocia, orechov a strukovín a konzumáciou zakysaných potravín – kyslé mliečne produkty, bryndza, tempeh, fermentovaný čaj, alebo aj klasická kyslá kapusta, alebo uhorka.“

MUDr. Boris Bajer PhD. zhrnul tie najpodstatnejšie námety na zdravý životný štýl detí počas aktuálnych opatrení. My veríme, že sa vám podarí s vašimi školákmi zájsť aj na športové a zdravotné vychádzky do prírody a dopĺňame, že deti by mali byť správne oblečené, aby sa zbytočne nespotili. Zdravá strava predpokladá aj to, aby sme nezabúdali ani na pitný režim detí, pretože v zimnom období je vzduch vonku suchší. Ak športujete, alebo sa prechádzate vonku, suchší vzduch môže vysúšať aj sliznice dýchacich ciest. Alebo naopak ak trávite viac času doma vo vykúrených priestoroch, aj tu treba dbať na pitný režim. Tým najvhodnejším nápojom je aj počas chladnejších mesiacov voda. Teplý bylinkový čaj je skvelý a má aj liečivé účinky, ale na bežnú hydratáciu je aj v zime vhodná voda. Viac o pitnom režime v zime a o potrebnom vitamíne C sa tiež dozviete v článkoch na tomto portáli.

Recepty, ktoré zvládnu vaši školáci aj sami doma sú napríklad Tuniakové tousty.

Veľmi obľúbený a zdravý recept z detstva je Šalát zo strúhanej mrkvy s citrónom a medom.