Niekedy sa môže zdať, že alergia na lepok výrazne zužuje výber jedál pre človeka, ktorý ňou trpí. Toto tvrdenie nemôže byť ďalej od pravdy. Pozrite si, čo všetko môžete jesť, ak s lepkom nie ste kamaráti. 

alergia na lepok

Celiakia je diagnóza. Nie je to výmysel, nie je to módna vlna. Je to buď vrodené alebo získané autoimunitné ochorenie, ktoré je vnímané aj ako civilizačná choroba.

Popri celiakii sa často stretávame s pojmom gluténová intolerancia – resp. alergia na lepok. Toto nie je zatiaľ lekársky definovaná diagnóza, faktom však je, že ľudia s gluténovou intoleranciou rovnako ako celiatici nemôžu lepok. Možno nemajú až takú citlivosť na lepok, zažívajú však podobné symptómy ako celiatici po konzumácii lepku. Od žalúdočných a tráviacich ťažkostí, cez kožné problémy až po bolesti hlavy a migrény.

Alergia na lepok a diéta

Jediným účinným liekom na celiakiu je celoživotné dodržiavanie bezlepkovej diéty. Našťastie, v dnešnej dobe už nie je problém kvalitne sa stravovať aj pri alergii na lepok. Široký výber bezlepkových surovín alebo hotových výrobkov, dostupný v lekárňach ale aj v sieťach potravín dáva priestor na kvalitné menu aj bez lepku.

Ak ste celiatik, resp. máte alergiu na lepok, je dôležité, aby ste boli zorientovaní v označovaní bezlepkových a bezgluténových výrobkov.

Čo to znamená bezgluténový výrobok? Podľa potravinárskej legislatívy môže označenie bezgluténový výrobok niesť iba produkt, ktorý má obsah lepku max. do 20 mg/kg produktu. To znamená, že výrobok má s najväčšou pravdepodobnosťou 0 mg lepku, max. však 20 mg.

Bezlepkový výrobok je taký, ktorý je vyrobený zo surovín bežne obsahujúcich lepok, ale tento lepok – bielkovina – bola z nich odstránená. Často nájdeme na výrobkoch pre celiatikov v zložení „deproteinovaný pšeničný škrob“ – čo znamená, že súčasťou produktu je pšenica, ale zbavená lepku. Takéto produkty však nebudú vhodné pre ľudí, ktorí majú okrem celiakie aj alergiu na pšenicu.

 

1. Ovocie a zelenina

Pri ovocí a zelenine nemáte takmer žiadne obmedzenia. Ak je čerstvé a neupravené, môžete ho bez dlhšieho premýšľania zjesť. Vyhnúť by ste sa mali spracovaným položkám, najmä kupovaným zaváraninám, sušenému a mrazenému ovociu. Domáce by mali byť v poriadku, nakoľko viete, čo všetko do nich ide.