Existujú zdravé tuky? O tukoch sa hovorí, že by ich človek mal konzumovať, avšak iba toľko, koľko je pre jeho telo potrebné. Rozdeľujeme ich na nasýtené, nenasýtené a trans tuky. Jedlá s vysokým obsahom tukov sa zvyčajne zaraďujú medzi nezdravé, ale nie vždy to musí platiť. Niektoré tuky sú pre vás lepšie ako iné a môžu podporiť aj vaše zdravie. Prinášame vám niekoľko druhov, ktoré by ste mali zahrnúť vo svojej strave.

Potravinové tuky

Známe tiež aj ako mastné kyseliny, sa nachádzajú v rastlinnej a živočíšnej potrave. Niektoré tuky majú negatívny vplyv na zdravie srdca, avšak tiež aj ďalšie výhody pre zdravie. Tuk je tak isto dôležitý ako bielkoviny a sacharidy, pretože telu poskytujú energiu. Ak však konzumujete príliš veľké množstvo tukov, môže to mať nepriaznivý vplyv pre vaše zdravie a prejaví sa to zvýšením hmotnosti.

Potraviny, v ktorých nájdeme zdravé tuky

Avokádo

Radí sa medzi super jedlá a to isto nie je len tak. Stredne veľké avokádo obsahuje približne 23 gramov tuku, ale predovšetkým mononenasýtené mastné kyseliny zdravé pre srdce. Avokádo má viacero druhov využitia, môžete si ho natrieť na chlieb namiesto masla alebo ako dresing s kyslou smotanou na pečené zemiaky, či jednoducho si spraviť avokádovú nátierku.

Orechy

Pistácie, kešu orechy, mandle, vlašské orechy, arašidy – všetky tieto druhy obsahujú veľa zdravého tuku, ktorý je na rastlinnej báze, mononenasýtené tuky a omega-3 mastné kyseliny. Okrem toho udržujú vašu pleť zdravú, obsahujú vitamín E a vlákninu.

Čierne olivy

V jednej šálke čiernych olív sa nachádza asi 15 gramov tuku – sú to mononenasýtené tuky. Ďalej obsahujú Hydroxytyrosol, ktorý je veľmi dobrý na prevenciu rakoviny. Extrakty z olív fungujú ako antihistaminikum. Avšak obsahujú veľa sodíka, preto by ste mali zjesť okolo 5 veľkých alebo 10 malých olív.

Ľanové semienka

V jednej šálke ľanových semienok je 48 gramov tuku a sú to všetko nenasýtené, čiže zdravé tuky. Aby ste dodržali odporúčanú dennú dávku, stačí, keď zjete 1-2 polievkové lyžice. Sú zdrojom omega-3 mastných kyselín a tie znižujú zápal a majú dôležitú úlohu pre srdce a mozog. Pre vegetariánov alebo ľudí, ktorí nekonzumujú ryby, sú ľanové semienka výbornou náhradou. Taktiež môžu zabrániť niektorým druhom rakoviny. Pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu a podporujú zdravie srdca.