ako vyprážať

Vyprážanie mäsa, zeleniny či syrov ostáva aj naďalej jednou z obľúbených metód prípravy jedla. Napriek tomu, že sa tento spôsob prípravy jedla považuje za menej zdravý, asi na žiadnom jedálnom lístku nechýba rezeň. Ako teda správne vyprážať, aby sme minimalizovali prípadné negatívne účinky.

Ako vyprážať a zároveň pripravovať jedlo zdravšie?

Máme pre vás niekoľko tipov. Kvalitu vyprážaného jedla ovplyvňujú dva faktory:

  • Použitý tuk
  • Metóda, teda spôsob vyprážania

Použitý tuk

Pri výbere oleja na vysmážanie je dôležité, pri akej teplote dochádza k vzniku dymu v dôsledku zahrievanie tuku či oleja. V tomto okamihu totiž vznikajú škodlivé látky, ktorým sa chceme vyhnúť. Tento moment, ktorý nazývame BOD PREHRIATIA, je rôzny v závislosti od použitého oleja alebo tuku.

Určite nepoužívame na vyprážanie za studena lisované oleje. Rýchlo sa prepália ale najmä zahrievaním ničíme ich kvalitu a vznikajú tak škodlivé látky. Vyberáme si tuky, ktoré majú vyšší bod prehriatia.

  • Prírodný (natívny) olivový olej sa odporúča používať do teploty max. 180 stupňov.
  • Rafinovaný (upravený) olivový, alebo iný rastlinný olej možno použiť aj na prípravu jedla pri vyšších teplotách.
  • Kokosový olej – znesie teploty do 205 stupňov.
  • Avokádový, alebo arašidový rafinovaný olej možno použiť až do teploty 250 stupňov.
  • Palmový olej – vhodný na vysmážanie, pretože znesie teploty až do 220 stupňov.
  • Prepustené maslo – maslo zbavené vody, mliečneho cukru a mliečnej bielkoviny, vhodné na použitie do 205 stupňov.
  • Bravčová masť – vhodná do cca 200 stupňov.

Pri správnom vyprážaní, alebo fritovaní je dôležité zachovať podľa možností konštantnú teplotu. V závislosti od druhu jedla sa bežne vypráža pri teplote 160-200 stupňov.

Metóda, teda spôsob vyprážania

Keď už máme vybratý druh tuku, v ktorom budeme vyprážať, pozrime sa ešte na zopár dôležitých bodov, ktoré treba mať na zreteli.

  • Olej na vysmážanie, alebo fritovanie by mal byť čistý. Teda ak používame olej, alebo iný tuk opakovane, musí byť precedený (prefiltrovaný) cez jemnú tkaninu, aby v ňom neplávali zvyšky jedál, i keď malé.
  • Olej zahrievame na teplotu ideálne okolo 170 stupňov a udržujeme ju konštantnú.
  • Dávame pozor, aby sa do oleja nedostala voda (napríklad riadne osušíme mäso či zeleninu, ktoré ideme vysmážať)
  • Po dokončení necháme jedlo odkvapkať na papierovom kuchynskom obrúsku.
  • Pripravujte smažené jedlo v prístrojoch, ktoré fungujú na princípe air-fry. Využívajú cirkuláciu horúceho vzduchu a len minimum tuku na prípravu jedla (napr. zemiakových hranolčekov)
  • Vhodnou alternatívou k vyprážaniu je príprava jedla v rúre pečením