Polievky jeme, lebo nám chutia. Dobrá polievka nás v jesennom a zimnom období vždy spoľahlivo zohreje. Či už je to vývar, alebo hustá polievka plná zeleniny, obilnín a strukovín, alebo lahodná krémová polievka.

polievky pre zdravie

Aj keď sa dá pripraviť chutná polievka aj bez vývaru, klasický vývar dodá každej polievke jedinečnú chuť. Naučiť sa ho dobre robiť naozaj stojí za to. Dobrá polievka je neodmysliteľnou súčasťou obedového menu v chladnejších mesiacoch. Podľa Ajurvédy by sme mali teplou polievkou dokonca začínať deň a chladivý biely jogurt si ráno dopriavať v letných mesiacoch. Gurmánske polievky v podobe silných vývarov – Consommé, rybacej Bujabézy, slávnej pórovej Vichyssoise sú súčasťou slávnostných menu. Začnime teda návodom, ako pripraviť naozaj dobrý a kvalitný vývar. 

Dobrý vývar môže byť aj liekom, pri nachladnutí hlavne ten kurací.

Dôležitý je kvalitný vývar 

Na klasický základný hovädzí vývar potrebujeme hovädzie mäso na polievku. Najvhodnejšie sú chvost, mäso z rebier, hovädzie predné (tzv. glejkové), hovädzí bok. Ďalšie suroviny sú koreňová zelenina, cibuľa, cesnak, petržlenová vňať, soľ a čierne korenie.  

Na hovädzie consommé – silný vývar, potrebujeme hovädzie kosti, ktoré sme pred predpiekli v rúre, hovädzie mäso z rebra, alebo mleté hovädzie mäso, tymian, nové korenie, čierne korenie, bobkový list, cibuľu, paradajku, alebo lyžicu paradajkového pretlaku, cesnak, mrkvu, petržlen, pór, zeler a petržlenovú vňať. 

Na zeleninový vývar budeme potrebovať koreňovú zeleninu ako mrkvu, petržlen, petržlenovú vňať, cibuľu, pór, zeler, nové korenie, čierne korenie, bobkový list a tymian. 

Na kurací vývar budeme potrebovať kuracie trupy a krídla, nové korenie, bobkový list, čierne korenie, tymian, mrkvu, petržlen, petržlenovú vňať, cibuľu, pór a cesnak. 

Dobrý vývar vyžaduje čas. Varíme ho na miernom plameni. Vývar by mal len bublať, alebo tzv. perliť, nie vrieť. Doba varenia závisí od druhu vývaru. Zeleninový vývar varíme 1 hodinu, kuraciemu stačia 2 hodinky, hovädzí varíme 5 a viac hodín.  

Ak chceme dosiahnuť naozaj silnú chuť, odporúčam zeleninu a mäso najprv piecť v rúre na 180 stupňov, cca 20-30 minút a až potom dovariť vo vode. Získate tak ešte silnejšiu chuť a vôňu, ako keby ste mäso a zeleninu len varili.  

Ak chcete dosiahnuť číry vývar, treba poctivo zbierať penu a nechať vývar len bublať, nie variť. Všetky závarky, knedličky, cestoviny, či halušky, musíme variť zvlášť.  

Cibuľu rozpoľte a použite aj so šupkou, ktorá dodá vývaru peknú farbu.  

Do vývaru, ktorý plánujete pripravovať niekoľko hodín, zeleninu nekrájajte. Rýchlo by sa rozvarila.  

Mäso do vývaru vkladáme vždy do studenej vody, aby pustilo šťavu. Keď aj budete neskôr potrebovať priliať vod