Hoci paradajky sú z botanického hľadiska ovocie, všetci ich poznáme ako chutnú zeleninu, ktorá tvorí základ nášho jedálnička. V prípade, že im príliš neholdujete, máme pre vás niekoľko dobrých dôvodov, prečo ich začať jesť.

vyhody paradajok

1. Sú dostupné

Hoci väčšina ovocia a zeleniny je sezónna, paradajky sa dajú kúpiť celoročne. Ak preferujete vlastnú výrobu, môžete si ich sušiť, upraviť ako omáčku, domáci kečup alebo pesto. Vďaka tomu si môžete dopriať tento červený zázrak naozaj kedykoľvek.

2. Vitamínová bomba

Ťažko si predstaviť zeleninu, ktorá by v sebe lepšie spájala skvelú chuť a zdravé zložky. Len jedna paradajka obsahuje až 40% odporúčanej dennej dávky vitamínu C. Taktiež pozitívne vplýva na zdravú pokožku, oči a imunitu vďaka vitamínu A. Okrem toho v sebe ukrýva aj vitamín K, ktorý prispieva k zdraviu kostí a kĺbov.

3. Chránia srdce

Paradjky obsahujú jedinečný antioxidant Lykopén, ktorý má na svedomí ich červenú farbu. Spolu s draslíkom zabraňujú tvorbe krvných zrazenín, vysokému krvnému tlaku a riziku vzniku srdcovo cievnych chorôb a infarktov.

stravovanie_paradajky

4. Zlepšujú zrak

Okrem Lykopénu sa v paradajkách nachádza aj luteín a betakarotén. Dokopy slúžia ako mimoriadne silná ochrana očí voči degenerácií tkaniva a vzniku porúch zraku. Práve preto sa odporúča konzumácia paradajok starším osobám a pacientom so zrakovým postihnutím.

5. Podporujú zdravé trávenie

Keďže paradajky sú pomerne vodnatá zelenina, pomáha hydratovať telo a nezaťažuje tráviaci trakt. Vďaka vysokému obsahu vlákiny udržuje zdravú črevnú peristaltiku čriev a zabraňuje zápche. Treba však dodať, že pri nadmernej konzumácií môže spôsobovať hnačky a v niektorých prípadoch aj pálenie záhy.

6. Znižujú riziko rakoviny

Vďaka spomínanému Lykopénu a betakaroténu pomáhajú účinne chrániť telo pred vzikom zhubných nádorov a šíreniu rakoviny. Viaceré štúdie dokázali, že konzumácia paradajok má priamy vplyv na nižšiu mieru rakoviny prostaty, vaječníkov, pľúc a žalúdka.