Poznáte proso a pšeno? Jedná sa o rovnakú obilninu, ktorá zároveň patrí medzi najstaršie obilniny sveta. Po ovsi je to obilnina, ktorá má najväčší obsah výživových látok – najmä minerálov a stopových prvkov. Je to sezónne nezávislá obilnina, bohatá na horčík, železo a bielkoviny, neobsahuje lepok – glutén a je ľahko stráviteľná.

Jej názov znamená v starom jazyku „výživné“ alebo „zasycujúce“. Dodnes je to základná obilnina pre vybrané oblasti sveta. Proso totižto zasýti a dodá zaujímavú paletu výživných látok.

proso a pseno

Proso a pšeno – aký je medzi nimi rozdiel?

Proso je pomenovanie pre obilninu, ktorá sa ďalej spracováva a práve jej spracovaním vzniká pšeno. Pšeno získame odstránením plevy zo zrna prosa. Pšeno poznáme v podobe malých zlatisto sfarbených guličiek (ktoré sa ľahko zamieňajú s lepok obsahujúcim cous cousom).

Proso bohaté na výživné látky

Proso je bohaté na minerálne látky ako vápnik, meď, železo, horčík, fosfor, draslík a selén. Okrem toho obsahuje vitamíny riboflavín, B6, C, E a vitamín K.  Vedeli ste, že 100 g prosa obsahuje 123 mg horčíka? Horčík zabezpečuje správnu funkciu svalov a nervového systému. Rovnaké množstvo prosa nás zároveň vie zásobiť asi 25-50% dennej dávky železa (v závislosti od pohlavia a veku). Jedna porcia dodá 12 g rastlinných bielkovín a aj preto sa proso stalo jednou zo základných potravín jedálnička vegetariánov a vegánov. Proso má schopnosť zastýtiť na dlhší čas, napriek tomu 100 g vareného prosa obsahuje len 114 kilokalórií.

Prirodzene bezlepková obilnina

Proso je prirodzene bezlepkové a preto sa odporúča na konzumáciu aj pri bezlepkovej diéte. Vzhľadom na to, že je proso všeobecne ľahko stráviteľné, do jedálnička by si ho mali zaradiť aj ľudia, ktorí s lepkom problém nemajú. V žalúdku pôsobí zásadito,

Vhodné aj pre diabetikov

Medzinárodné štúdie nedávno potvrdili, že konzumácia prosa má pozitívny vplyv na znižovanie hladiny cukru v krvi. Pšeno podporuje správny metabolizmus sacharidov.

proso

Proso a ľudové liečiteľstvo

História prosa siaha niekoľko tisícok rokov späť. Je to jedna z najstraších obilnín na svete vôbec. V dávnej minulosti bola základnou obilninou, z ktorej sa pripravovala väčšina jedál. Je to totižto na pestovanie nenáročná rastlina, ktorej sa darí aj v oblastiach s nedostatkom vody. Dodnes je veľmi rozšírenou obilninou najmä v oblastiach Afriky a Ázie.

Tradičné recepty z prosa, ktoré pretrvali až do dnes, ukazujú, že pšeno má pozitívne účinky na krásu vlasov, nechtov a pleti. Dnes vieme, že za to môžeme vďačiť kremíku v ňom obsiahnutom. Okrem toho proso zahrieva, omladzuje, posilňuje nervy, pomáha odvodňovaniu a má protizápalové účinky. Už v minulosti nazvývali proso „radosnou obilninou“, lebo jeho konzumácia zmierňuje depresívne nálady, vzpružuje organizmus a odháňa únavu. Pšeno sa vždy odporúčalo aj ako potravina pri rekonvalescencii z ťažkých chorôb.

Pšeno zašité do vankúšika a zahriate v rúre pri teplote 100 stupňov pomáha na zahriatie. Prikladajte si ho na boľavé svaly, unavené časti tela alebo na brucho pri menštruačných bolestiach.

Ako využiť pšeno?

Začnite deň s pšenom. Pšenová kaša, dochutená medom, podávaná s čerstvým ovocím a posypaná škoricou nielen zasýti a dodá organizmu energiu na celé popoludnie, ale ja zahreje a výborne chutí. Pred prípravou kaše odporúčame pšeno riadne prepláchnuť studenou vodou a dva-tri razy obariť, až potom variť. Skvelá je aj nátierka z pšena a šošovice plná vitamínov skupiny B.