Proteín, zdravé stravovanie a cvičenie… popísalo sa o nich už veľa. Mnoho ľudí však stále verí nepodloženým mýtom o proteíne a jeho účinkom na naše zdravie. Prinášame vám informácie vyvracajúce tieto mýty od skutočných odborníkov na zdravú výživu.

Mýtus 1: Všetky proteíny sú rovnaké

Nie, nie sú. Ľudské telo potrebuje pre svoje fungovanie 22 aminokyselín, pričom si samo dokáže vytvoriť len 13. Ostatné musí získavať z potravy. V tomto bode sa odborníci neustále dohadujú. Zástancovia vegetariánstva tvrdia, že všetky chýbajúce aminokyseliny je možné získať z rastlinnej potravy. Pravdou však je, že pre získanie všetkých potrebných aminokyselín je potrebné prijímať aj mäso v rozumnej miere.

Mýtus 2: Srvátkový, teda Whey proteín je neprirodzený

To vôbec nie je pravda. Srvátka je mliečnym produktom, je 100% prirodzená a zdraviu prospešná. Srvátkové produkty, ako je napríklad taliansky syr Ricotta, sú ľahko stráviteľné. Srvátkové proteíny, teda bielkoviny majú antibakteriálne a antivírusové účinky. Majú nízku energetickú, ale vysokú biologickú hodnotu. Kravské mlieko má 2 proteínové zložky – Srvátku (whey) a kazeín. Kazeín je v podstate syr a srvátka je zvyšková tekutina, ktorá ostáva po oddelení syru. Hoci zástancovia vegánstva označujú konzumáciu mlieka za nepotrebnú, táto zložka tvorí významnú súčasť jedálnička športovcov. Vhodný je napríklad Citrónový tart z ricotty plný tohto srvátkového syra, vajíčok, cukru a sviažich citrónov.

protein myty a fakty

Mýtus 3: Varením sa proteín denaturuje

Mnoho ľudí verí, že tepelnou úpravou sa výživové hodnoty srvátkového proteínu znižujú. V skutočnosti sa len mení chemická štruktúra, čo spôsobí, že trvá dlhšie, kým ho telo spracuje, avšak nutričná hodnota ostáva v podstate rovnaká. Navyše pridaním proteinu do jedál ešte zvýši jeho výživovú hodnotu a koláče či muffiny s proteínom sú vláčnejšie.

Mýtus 4: Srvátkový – teda whey proteín poškodzuje obličky

Hovorí sa, že vysoká konzumácia proteínu poškodzuje obličky a spôsobuje obličkové kamene. Pravda je, že všetkého veľa škodí. Napriek tomu u zdravých jedincov nebolo zaznamenané, že by im vyššie užívanie proteínu spôsobovalo nejaké zdravotné problémy. Aby ste predišli prípadným komplikáciám, neprekračujte odporúčanú dennú dávku bez konzultácie s lekárom alebo špecialistom na výživové doplnky.

Mýtus 5: Kondiční športovci nepotrebujú proteín

Pri každej aktivite naše telo vyžaduje energiu. Pokiaľ sa v tele minú nadbytočné zásoby, telo si začne brať energiu zo svalov. To spôsobuje stratu hmoty a to predsa nechceme. Aby sme im dopriali potrebné živiny pre regeneráciu a rast, je dobré konzumovať rýchlo absorbovateľné proteíny s vitamínmi.