PROTEÍN – mýty a fakty

///PROTEÍN – mýty a fakty

O zdravom stravovaní a cvičení sa toho popísalo už veľa. Mnoho ľudí však stále verí nepodloženým mýtom o proteíne a jeho účinkom na naše zdravie. Prinášame vám informácie vyvracajúce tieto mýty od skutočných odborníkov na zdravú výživu.

Mýtus 1: Všetky proteíny sú rovnaké

Nie nie sú. Ľudské telo potrebuje pre svoje fungovanie 22 aminokyselín, pričom si samo dokáže vytvoriť len 13. Ostatné musí získavať z potravy. V tomto bode sa odborníci neustále dohadujú. Zástancovia vegetariánstva tvrdia, že všetky chýbajúce aminokyseliny je možné získať z rastlinnej potravy. Pravdou však je, že pre získanie všetkých potrebných aminokyselín je potrebné prijímať aj mäso v rozumnej miere.

Mýtus 2: Srvátkový (Whey) proteín je neprirodzený

To vôbec nie je pravda. Keďže je mliečnym produktom, je 100% prirodzený a zdraviu prospešný. Kravské mlieko má 2 proteínové zložky – Srvátka (Whey) a Caseín. Caseín je v podstate syr a srvátka je zvyšková tekutina, ktorá ostáva po oddelení syru. Hoci zástancovia vegánstva označujú konzumáciu mlieka za nepotrebnú, táto zložka tvorí významnú súčasť nášho jedálnička.

protein myty a fakty

Mýtus 3: Varením sa proteín denaturuje

Mnoho ľudí verí, že tepelnou úpravou sa výživové hodnoty srvátkového proteínu znižujú. V skutočnosti sa len mení chemická štruktúra, čo spôsobí, že trvá dlhšie kým ho telo spracuje, avšak nutričná hodnota ostáva v podstate rovnaká. Navyše pridaním proteinu do jedál ešte zvýši jeho výživovú hodnotu a koláče či muffiny s proteínom sú vláčnejšie.

Mýtus 4: Whey protein poškodzuje obličky

Hovorí sa, že vysoká konzumácia proteínu poškodzuje obličky a spôsobuje obličkové kamene. Pravda je, že všetkého veľa škodí. Napriek tomu u zdravých jedincov nebolo zaznamenané, že by im vyššie užívanie proteínu spôsobovalo nejaké zdravotné problémy. Aby ste predišli prípadným komplikáciám, neprekračujte odporúčanú dennú dávku bez konzultácie s lekárom alebo špecialistom na výživové doplnky.

Mýtus 5: Kondiční športovci nepotrebujú proteín

Pri každej aktivite naše telo vyžaduje energiu. Pokiaľ sa v tele minú nadbytočné zásoby, telo si začne brať energiu zo svalov. To spôsobuje stratu hmoty a to predsa nechceme. Aby sme im dopriali potrebné živiny pre regeneráciu a rast, je dobré konzumovať rýchlo absorbovateľné proteíny s vitamínmi.

Pozrite si naše videá

Na YouTube nájdete aj náš BILLA kanál, na ktorom vám prinášame zaujímavé témy, recepty a rozhovory so známymi osobnosťami. Naučte sa niečo nové, inšpirujte sa alebo len tak relaxujte pri videách, ktoré pre vás s radosťou pripravujeme.

Inšpirujte sa našimi receptami

Život je omnoho lepší s dobrým jedlom. V našom receptári BILLA Kulinárium sa môžete inšpirovať množstvom receptov. Na výber máte zo širokej ponuky chutných jedál. Zdravé, chutné, rýchle, bez mäsa, s mäsom, aj bez laktózy a lepku. Začať môžete aj týmito tromi:
2020-06-08T09:59:58+02:0010. júna 2020|Zdravá životospráva|

Prihlásenie do newslettra

Ak si želáte dostávať náš newsletter, zadajte, prosím, Vašu e-mailovú adresu. Prihlásením sa na odber newslettera súhlasíte Vyhlásením o spracovaní osobných údajov..

Používaním našich stránok vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. OK