Prve prikrmy

Pre prvé príkrmy je dôležité, nie len zdravo, ale aj spolu. Strava je rodinný rituál. Dieťa, aj keď ešte maličké, je člen rodiny, preto by malo byť rešpektované a zároveň by sa malo na tomto rituáli podieľať.

 

Prvé príkrmy – dôležité je nie len zdravo, ale aj spolu

Už v čase, kedy začneme prvé príkrmy podávať, dieťa zdieľa stôl s rodinou. Napr. pri raňajkách či večeri . Síce z detskej sedačky, ale je súčasťou rituálu a prirodzene sa učí, že rodinné jedlo je nie len nutričná, ale aj spoločenská záležitosť. Členovia rodiny, či priatelia zdieľajú nie len jedlo, ale aj slová. Nie je teda dôležité len zdravo, ale aj všetci spolu.

Navyše naše deti sú veľké šikuľky už od malička. Nedajú sa vodiť za nos, nechcú jesť iné jedlo ako ostatní a nechcú jesť samé. Už ako drobci sa pokúšajú maminám “rúčkami otestovať” obsah taniera a zo svojho taniera chcú kŕmiť mamu, otca, babku, či domáceho miláčika 🙂 Je to normálne. Ostatní pri stole by teda nemali mať iné, nebodaj chutnejšie vyzerajúce jedlo, ako je to, ktoré ponúkame malým deťom. Už od ranného veku je výchova príkladom tá najlepšia. Vychovávame tak naše deti k mnohým dobrým návykom, ale aj zlozvykom, ani o tom nevieme.

Počas prvých príkrmov a ich podávania sa na dieťa nehnevajte

Nikdy dieťa nenúťte a nerozčuľujte sa kvôli jedlu. Dieťa vašim slovám o zdĺhavosti prípravy nerozumie. Cíti iba, že sa hneváte a nerozumie prečo, lebo v jeho činoch nebol zlý zámer. Čas kŕmenia je aj spoločným časom, preto sa počas jedla zhovárajte s dieťaťom láskavo. Pri jedle nezáleží len na tom, čím je dieťa kŕmené, ale aj kým je kŕmené. Zdravá strava je základ, ale zdravý vzťah k strave je rovnako podstatný.

Dieťa môžeme viesť cestou zdravej stravy a zároveň môžeme zlepšiť a ozdraviť vlastné, či rodinné stravovacie návyky. Nikdy nie je príliš skoro začať so správnymi stravovacími návykmi. Veď, ako sa hovorí, čo sa za mladi naučíš…

Prvé príkrmy a konkrétne tipy

Dobrý tip na spoločnú večeru je použiť ten istý základ, aký má príkrm, či jedlo pre dieťa. Jedlo má tak pre všetkých rovnakú farbu a konzistenciu a môžeme ho podávať v rovnakom čase. Dospelí si jedlo ochutia výraznejšie a pikantnejšie ako deti. Konkrétne pri koreňovej zelenine ako mrkva, paštrnák, či batát budeme prekvapení vyladenosťou chutí, ak ich skombinujete s vhodnými koreninami a bylinkami. Pečené bataty a koreňovú zeleninu môže mať dieťa s jogurtovým dipom a vy si ich môžete dať rovnako, len dip ochutíte cesnakom. Polievky ako mrkvový krém sa perfektne kombinujú s kurkumou, čili, limetou a koriandrom. Všetky druhy krémových polievok môžete dospelým ochutiť na mieru. Ovocné pyré môžete dospelým, alebo väčším deťom výraznejšie ochutiť vanilkovým cukrom a škoricou.

paradajkova omacka

Pre deti od ôsmeho mesiaca odporúčame vyskúšať napríklad salsu z paradajok a mrkvy k cestovinám. Paradajky kúpite celoročne lokálne pod značkou Slovenská farma. Mrkva paradajkovú salsu skvelo doplní vlákninou a osladí aj bez cukru. Takúto večeru môžete servírovať aj väčším deťom, či dospelým.