Vajcia v strave

Vajcia sú symbol jari a sprevádzajú veľkonočné oslavy. Sú súčasťou klasických ciest a koláčov, ale aj moderných diét športovcov. Pre niekoho sú ideálna potravina, pre iného obávaná cholesterolová bomba. Máme si ich teda dopriať v našej strave?

Vajcia sú skutočne ideálnou potravinou plnou dôležitých vitamínov a vysokokvalitných bielkovín. Zároveň majú nízky obsah tukov.

Vajcia ako ideálna potravina?

Bielkoviny vo vajíčkach obsahujú predovšetkým bielky, zatiaľ čo žĺtok obsahuje predovšetkým tuky, nenasýtené – omega-3 mastné kyseliny a spomínaný cholesterol. Ten je oprávneným strašiakom a nepriateľom zdravej stravy. Neznamená to však, že by sme sa mali vzdať vajec. Okrem cholesterolu je mnoho ďalších faktorov, ktoré preukázateľne ohrozujú zdravie. V strave sú nimi nadbytočné cukry, nasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú vo veľkom v jedlách rýchleho občerstvenia, vo vyprážaných jedlách, v tučnom mäsa, šľahačke a podobne. Ich množstvo preto treba znižovať obmedzovaním konzumácie jedál s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín. Okrem toho naše zdravie ohrozuje aj stres, ktorý tiež zohráva rolu pri zvýšenom cholesterole.

Vajcia a dôležité vitamíny

Ak sa chcete stravovať zdravo, nelúčte sa hneď s vajíčkami. Sú veľkým zdrojom vitamínov E, D, A, K a vitamínov skupiny B. Okrem toho ešte obsahujú žlté a oranžové farbivá, ktoré pôsobia ako antioxidanty.

Čím nahrádzať vajcia v strave?

Ak ste sa predsa len vajcia rozhodli v strave vynechať, či nahradiť napríklad kvôli potravinovej alergii, máme pre vás pár tipov. Vajcia môžete pri pečení nahrádzať zrelým banánom. Obľúbené a populárne sú napríklad banánové lievance bez použitia vajíčka. Vyšľahané vaječné bielky sa dajú v kuchyni nahradiť aj Aquafabou – tekutinou zo sterilizovaného cíceru. Vyšľahať ju však musíte dlhšie ako vaječný bielok. Namiesto plnky v rôznych koláčoch, alebo cheesecakoch môžete použiť aj mixované biele naturálne tofu, ktoré ochutíte podľa druhu koláča. Správne ochutené a podávané s pažítkou sa dá tofu použiť aj namiesto praženice. V takom prípade ho namrvené orestujte na opečenej cibuľke.

Najpopulárnejšie jedlá z vajec

Medzi tie naj patrí určite Nadýchaná omeleta. Keď je viete správne pripraviť, sú to výnimočné raňajky, ktoré robia výnimočný deň. Tá pravá francúzska omeleta je vláčna, jemná a teplá. V kombinácii so syrom a bylinkami bude voňavá, a keď si k nej doprajete i kávičku a džús premení váš víkendový či dovolenkový deň na neobyčajný. Po takýchto raňajkách môžete vyraziť aj na celodenný výlet. Dobrá omeleta chce malý fígeľ a trošku zručnosti. Do vaječnej zmesi prilejte trošku smotany na šľahanie, omeletu tesne pred dopečením preložte a potom už len vložte do rúry, alebo prikryte a nechajte odstavenú v teple dojsť. Dobrým tipom môže byť aj Frittata s letnou zeleninou, alebo pravá talianska Frittata napríklad so špenátovými lístkami.