superfood

Stretli ste sa už s pojmom Super Food? Určite áno, častokrát sa v časopisoch píše o zázračných potravinách označovaných ako Super Food. Tento pojem nás nabáda predstaviť si niečo tajomné, možno exotické ovocie či zeleninu, ktoré sme doteraz nepoznali. Super Food tu však je už dávno, len sme možno nevedeli, že sa tak označuje.

Prvá zmienka o Super Food, teda o super jedle, je zo začiatku 20. storočia, po prvej svetovej vojne. Vtedy sa v USA objavili reklamné letáčiky ospevujúce super schopnosti banánov. Boli lacné, výživné, dostupné každý deň a ľahko stráviteľné. Vidíte teda, že Super Food nemusí byť nevyhnutne exotická potravina vysokej ceny. Stačí sa len lepšie okolo seba poobzerať a uvedomíme si, že Super Food máme dostupný všade okolo nás, dá sa u nás dopestovať a nemusí nevyhnutne stáť veľké peniaze.

Bobuľové ovocie

Akékoľvek bobuľové ovocie možno považovať za Super Food. Čučoriedky, černice, šipky, čierne ríbezle, arónie a mnohé iné. Ich sýta farba nasvedčuje, že sú bohaté na antioxidanty a vitamíny. Netreba chodiť ďaleko, v lete a na skorú jeseň rastú aj u nás, v zime sú dostupné v každom obchode s potravinami.

Máte radi rajčiny? Ak áno, to je dobré, táto zelenina sa totižto právom radí medzi Super Food. Bohaté na tekutinu, vitamíny a lykopín ochraňujúci naše srdce. A k tomu sú veľmi nízkokalorické, takže si ich môžeme naozaj dopriať dosýta.

Orechy… Akékoľvek, vlašské, lieskové, pekanové, mandle. Všetky sú bohatým zdrojom rastlinných proteínov a dobrých (mononasýtených) tukov, ktoré znižujú riziko kardiovaskulárnych chorôb. Pridajte si ich za hrsť do raňajkovej kaše, alebo ich chrumkajte namiesto čipsov.

Zelená je dobrá

Zelenia, ktorá má tmavozelené jedlé listy (ako napr.špenát, kel, mangold, listy bielej reďkovky a pod.) je bohatá na zinok, vápnik, železo, magnézium, ale aj vitamín C či vlákninu. Takže ju s čistým svedomím môžeme zaradiť medzi Super Food. Najlepšie je, jesť ju na surovo napr. v šalátoch.

Super Food môže byť aj tekutý. Ako napríklad taký zelený čaj. Možno ho pijeme denne a ani sme nevedeli, že to je Super Food . Zelený čaj je bohatý na antioxidanty a účinkuje preventívne voči zápalom.

Maškrta alebo Super Food

Kakao – aj keď ho možno vnímame skôr ako maškrtu než Super Food, je zdravou potravinou. Samozrejme, hovoríme o kvalitnom horkom kakau, nie o mliečnej čokoláde. Horké kakao je bohaté na antioxidanty, ktorých obsahuje niekoľkonásobne viac, než napríklad čučoriedky. Spracovávaním kakaa sa však množstvo antioxidantov znižuje, pri výbere preto dbajte na to, aby ste si kúpili kakao surové.

Škorica – ak máte chuť na sladké a chcete sa vyhnúť cukru, posypte si biely jogurt alebo jabĺčko škoricou. Ale nielen jej chuť je to, čo je na nej pozitívne. Samotná škorica, podobne ako spomínané kakao, je bohatá na antioxidanty. Tie majú pozitívny vplyv na znižovanie cukru v krvi, alebo na znižovanie cholesterolu.

Zoznam Super Food by mohol pokračovať ďalej. Určite by sme nevynechali vajíčka, vývar z kostí, olivový olej, ryby, už spomínaný banán, červenú repu atď. Pre naše zdravie je dôležité dať si záležať na tom, aby bola naša strava vyvážená. Ak si osvojíme jednoduchý princíp: tekutiny (voda) + zelenina + ovocie + celozrnné pečivo + zdravé bielkoviny + zdravý olej a k tomu pridáme dostatok pohybu, môžeme byť spokojní, že sme pre seba spravili niečo dobré.