Či už sa chcete dostať do formy, schudnúť alebo nabrať svaly, okrem cvičenia je dôležitá aj strava. Treba si dávať pozor na to, čo zjete nielen počas dňa, ale aj pred a po tréningu.

Každé telo je iné a podľa toho by sme k tomu mali aj pristupovať. Niekto potrebuje viac sacharidov, bielkovín, vody alebo vlákniny. To platí, aj keď aktívne cvičíte. Naše telá sú ako stroje, ktoré potrebujú údržbu a palivo. Bez jedla nepodáme dobrý výkon a po cvičení potrebujeme doplniť stratenú energiu. Ako na to?

Pred tréningom

Cvičiť s plným žalúdkom nie je dobrý nápad. Ale ani s prázdnym. Čo teda robiť? Zjesť niečo malé minimálne pol hodinu, maximálne tri hodiny pred tréningom. Takto nebudete hladní a zároveň nebudete mať ani plný žalúdok. Čím kratšie pred tréningom jete, tým menej by ste mali zjesť. 

Aby ste sa necítili nesvoji a vyhli sa nevoľnosti z nárastu fyzickej činnosti, odporúča sa dať si niečo zo sacharidov a bielkovín. Ak nemáte čas, postačia aj orechy s ovocím, proteinová tyčinka alebo ovsená kaša. 

Dôležitým prvkom je aj voda, pretože sa predpokladá, že sa budete potiť. Hydratácia je dôležitá pre správnu funkciu tela a má množstvo výhod, ktoré vám počas tréningu prídu vhod. Napríklad zrýchľuje metabolizmus.

Po tréningu

Nemyslite si, že keď chcete schudnúť, nemôžete po tréningu jesť. Spálili ste plno kalórií, prišli ste o vodu a elektrolyty. Potrebujete to niečím doplniť. 

Ako prvá je opäť voda. Nehovoriac o tom, že by ste mali piť aj počas tréningu. Potom nasleduje jedlo. To platí najmä v prípade, že ste cvičili intenzívne. Dajte si niečo malé po tréningu a ak necvičíte pred spaním, po pár hodinách si dajte i plnohodnotné jedlo. 

Zloženie stravy je podobné ako pred tréningom: bielkoviny a sacharidy. Vaše svaly potrebujú energiu, aby sa mohli zregenerovať a len z vody to nedokážu. Skúste smoothie, praženicu alebo celozrnný toast s arašidovým maslom.