Nalákať dieťa na zdravé stravovanie je oriešok, lebo malé deti sú veľmi vyberavé. Skoro všetky majú radi cestoviny, palacinky, alebo mäsko s ryžou. Mnohé však nedajú do úst zeleninu, strukovinu, alebo rybu. Vy však chcete, aby sa vaše dieťa stravovalo tak, aby bolo zdravé. Ako to ale docieliť? Nie je to jednoduché, chvíľu to trvá, ale dá sa to. Rozumieme, že vaše dieťa niekedy nechce jesť nič iné, než špagety s kečupom a ste radi, že zje aspoň niečo. Z dlhodobého hľadiska je ale lepšie, aby si cestu k zdravej strave budovalo už od ranného veku.

zdravé stravovanie dieťa

Tak toto boli motivačné reči. Realita je však taká, že na prípravu jedla mame častokrát málo času a úprimne, po deťoch ostáva v kuchyni slušný neporiadok. V tomto článku vám poradíme, ako sa to dá zvládnuť.  

Chcete zdravé stravovanie? Buďte príkladom

Dieťa opakuje to, čo vidí u rodiča. Ak sa príliš nestaráte o správnu životosprávu a nedbáte o svoje zdravie, dieťa sa to od vás naučí. Najlepšie svoju ratolesť nakŕmite zdravo tak, že sami budete zdravo jesť. Naučiť dieťa zdravej strave a umeniu pripraviť si vlastné jedlo je povinnosť rodičov. Je to dôležité, aby deti neboli neskôr závislé na polotovaroch a vedeli si sami pripraviť niečo chutné a telu prospešné. Deti sú vo veľkej miere pripravené sa učiť. Varenie môže byť aj kreatívna práca, je to experimentovanie, pri ktorom môžu používať fantáziu. A v neposlednej rade, môžu byť za to pochválené, čo je u detí dôležitá motivácia. 

Nerobte si zásoby nezdravého jedla

Čo je doma, je ľahko dostupné, a ktokoľvek má jednoduchý prístup k čipsom, keksíkom, alebo sladeným nápojom. Ak nechcete, aby vaše dieťa žilo len zo sladkostí, nekupujte ich. Ak dieťa vyžaduje sladkosť, skúste mu ponúknuť radšej ovocie, rôzne druhy orieškov v čokoláde, alebo domáci koláč. Vlašské orechy, nepražené a nesolené kešu orechy, mandle, tekvicové alebo slnečnicové semiačka kúpite aj obalené v kvalitnej horkej čokoláde. V zime prežije v desiatovom balíčku v školskej taške aj pár kociek kvalitnej čokolády, oriešková tyčinka, domáci flapjack, mafin, či piškót od mamy s ovocím.  

Buďte trpezliví a chváľte

Nie všetko sa deje zo dňa na deň a zdravé stravovanie už vôbec nie. Veď aj dospelí s ním majú problém. Myslite na to, že malý človek, ktorého sa snažíte nakŕmiť mrkvovým pyré nemá v hlave to isté čo vy. Neuvedomuje si, že nemôže celý deň jesť rožky. Preto má vás. Na začiatku je potrebné sa deťom venovať krok po kroku, vysvetliť im aj tie najjednoduchšie veci. Ako krájať, ako čistiť zemiaky, že najprv treba vyčkať kým voda vrie, kým je panvica horúca. Zoznamujte dieťa s novými vecami postupne, pomaly a vždy, keď urobí pokrok, pochváľte ho. Okrem toho je dôležité, aby ste neboli príliš striktní. Nemusíte deťom zakazovať všetko, čo má aspoň náznak nezdravého. Občasná sušienka, babkin koláč, alebo domáca detská výživa nemôžu uškodiť. A hlavne pri príprave jedla je potrebné ochutnávať, dovoľte to teda aj vášmu dieťaťu. 

Zdravé stravovanie tvorí aj zdravé návyky – nechajte dieťa, aby vám pomáhalo

Zapojte ho do procesu varenia, nechajte ho umyť zemiaky, premiešať cesto, pridať korenie. To v deťoch spustí zvedavosť, čo to vytvorili a budú chcieť ochutnať. Je iné, keď sleduje prípravu jedla a môže byť aktívnou súčasťou, než dostať na tanieri hotové jedlo, na ktoré v tej chvíli dieťa nemá chuť. Srdcom každej domácnosti je kuchyňa. Často v nej však nájdete len ženu, prípadne oboch rodičov a deti majú do kuchyne vstup zakázaný. Veď čo ak sa popália, porežú, niečo rozbijú. A tak posedávajú vo svojej virtuálnej realite pri PC alebo pri TV. Chce to kus trpezlivosti a dôvery v schopnosti vlastných detí, ale je to dobrá investícia. Verte, že sa vám to vráti v podobe sebaistých malých šéfkuchárov, ktorí vám jednak pomôžu a časom sa budú vedieť o seba postarať.“ Hovorí Katarína Medveďová Ovečková, lektorka detských kurzov varenia a spoluautorka knihy Prvé príkrmy 

Maskujte neželané ingrediencie 

Najmä tie zdravé, ak viete, že v inej ako klasickej podobe ich má vaše dieťa rado. Je to účinné. Skombinujte jedlá, ktoré vaše dieťa má a nemá rado. Cestoviny so syrom sú jeho obľúbená vec? Skúste do nich nastrúhať mrkvu, pridať malé ružičky brokolice alebo použiť celozrnné cestoviny. Neupozorňujte na zmenu a možno si ju vôbec nevšimne. Mnohé druhy zeleniny majú deti radšej surové. Napríklad spomínanú brokolicu, karfiol. 

Dobrým spôsobom, ako skovať neobľúbenú zeleninu sú svieže a farebné smoothies, kde sa za jablko alebo pomaranč skryje všeličo.

Zdravé stravovanie – tipy na recepty:

Brokolicové guľky pre detiRyba v kukuričných lupienkoch