Zdravé stravovanie je kľúčové ak chcete byť zdraví a vylepšiť si figúru. Chcete zlepšiť svoje stravovacie návyky? Prinášame vám pár tipov, ako prejsť na zdravšiu stravu a zmeniť svoj jedálniček. Bude to však chcieť istú dávku vášho odhodlania a trpezlivosti. Ak budete dodržiavať nasledovné kroky, ste na správnej ceste vybudovať si udržateľný a zdravý životný štýl.

Pre zdravé stravovanie je dôležitý hlavne dostatok vody a tekutín

Voda tvorí približne 60 až 70 % celkovej hmotnosti človeka. Ak jej máme v tele v dôsledku nedostatočného pitného režimu menej, rýchlo to ovplyvní správne funkcie tela. Práve vďaka dostatočnému príjmu vody a tekutín sa z vášho tela vyplavia odpadové látky a škodlivé toxíny. Treba si dávať pozor, aby organizmus nebol dehydrovaný, pretože práve kvôli chýbajúcim tekutinám pociťujeme väčší hlad. To nás často donúti ku konzumácii fast foodu, teda ľahko dostupných, rýchlych, avšak nezdravých jedál. Dostatočný príjem tekutín môže obmedziť bolesti hlavy a zbaví nás pocitu únavy. Fyzickú záťaž znášame dobre len vďaka potrebnej hydratácii organizmu. Pri športe dochádza k výraznému zhoršeniu výkonov už pri strate cca 4 % telesnej hmotnosti potením. Dobrým tipom na doplnenie tekutín je v prvom rade voda, ovocné šťavy riedené vodou, polievky, čaje, domáce iontové nápoje, minerálne vody a podobne.

Dajte druhú šancu stravovaniu

Nasleduje motivácia

Na začiatok si netreba dávať prehnané ciele, ktoré je ťažké splniť a ešte ťažšie je s ich plnením začať. Je fajn byť optimista, avšak mali by sme sa do budúcnosti pozerať ako realisti a naplánovať si jednotlivé kroky k našej vysnívanej postave a stravovacím návykom opatrne. Treba si vopred stanoviť určité pravidlá, z ktorých sa neskôr stane rutina, ktorú nebudete mať potrebu porušovať.

Naučte sa pár rýchlych receptov, ktoré budete môcť obmieňať

Fast food a reštauračné jedlá sú často príčinou priberania, pretože zvyknú obsahovať veľa solí, skrytých cukrov a ochucovadiel. Skúste ich teda obmedziť a dopriať si ich len občasne. Pri výbere jedla vylúčte nezdravé možnosti. Skúste experimentovať a nezdravé suroviny nahraďte radšej inými alternatívami. Zeleninové šaláty obohaťte o obľúbené syry, tvaroh, alebo cottage cheese. K mäsu si ako prílohu doprajte zeleninový šalát, grilovanú, alebo dusenú zelninu, alebo jej mix so strukovinami. Ak to nejde inak, nezjedzte ako prílohu všetky knedle. Naopak vždy si dajte pred jedlom ľahkú polievku, alebo malý šalát z vašej jedálne.

Pokúste sa eliminovať výhovorky, prečo nie je možné si jedlo pripravovať vlastnoručne. Ak počas obeda a večer pracujete, alebo ste v škole, pripravte si jedlo deň dopredu. Skvele si tak viete sledovať, čo vlastne jete, a aké je zloženie jedla. Toto je veľmi dôležité pre zdravé stravovanie.

Veľa ovocia a zeleniny

Okrem toho, že pravidelný príjem ovocia a zeleniny je pre náš organizmus priaznivý vďaka vitamínom, minerálom, antioxidantom a vláknine, obsahujú aj veľmi málo kalórií. Ich kombináciou si môžete spríjemniť aj iné jedlá. Ovocie je chutné v jogurtoch, cereáliách alebo limonádach a zelenina je skvelá príloha k hlavným jedlám. Určite si každý z vás nájde svoju chutnú kombináciu.

Na toto si treba dať pozor

Ak sa rozhodnete pre zdravé stravovanie, určite by ste sa mali vyhnúť konzumovaniu nezdravých tukov a sacharidov, ktoré môžu spôsobovať pokles našej energie. Organizmus ich strávi veľmi rýchlo, tým však narúšajú optimálnu hladinu cukru v krvi. Príliš častá konzumácia potravín s obsahom cukru spôsobuje problémy s nadváhou, cukrovkou a taktiež môže negatívne pôsobiť na našu pleť.