Bielkoviny patria spolu s tukmi a sacharidmi medzi základné živiny, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou našej stravy. Hlavným zdrojom bielkovín sú mäso, vajcia a mliečne produkty, nutrične dostačujúce sú však aj bielkoviny získané z rastlinnej stravy. Živočíšne bielkoviny nachádzame v hovädzine, bravčovine, hydine, rybách, vo vajciach, v mlieku a mliečnych výrobkoch. Rastlinné bielkovny sú obsiahnuté v strukovinách (hrach, fazuľa, šošovica, sója) alebo v obilninách. Bielkoviny sú zároveň skvelým zdrojom energie a pri správnom jedálničku sú vhodné pri naberaní hmotnosti, ale aj pri chudnutí.

živočíšne bielkoviny


Na našom blogu sme už riešili zdroje rastlinných bielkovín pre ľudí, ktorí živočíšne produkty z akéhokoľvek dôvodu nejedia. Pre tých, ktorým nevadia, sme pripravili zoznam potravín, ktoré sú bohaté na bielkoviny, pomôžu vám udržať sa v kondícii a možno schudnúť.

Živočíšne bielkoviny – ich azda najznámejší zdroj sú vajíčka

Aj keď boli v minulosti považované za nezdravé, kvôli vysokému obsahu cholesterolu, vajcia patria dnes ku kvalitnej strave. Potraviny s vysokým obsahom bielkovín – a vajcia obzvlášť – prispievajú k zvýšenému pocitu nasýtenosti. Preto sú vajcia často súčasťou diét. Nášmu telu poskytujú bielkoviny, minerály a vitamíny. Z vitamínov spomenieme vitamín B2 – riboflavín, vďaka ktorému sa získava energia z potravy alebo vitamín B12, ktorý je zas dôležitý, ktorý je dôležitý pri metabolizovaní tukov a bielkovín a prospieva aj našej pokožke, očiam, srdcu a pečeni. Pokojne si teda doprajte občas jedno vajce denne napr. v oodobe chutných raňajok na spôsob omeliet, volského oka, praženice či vareného vajíčka na mäkko alebo na tvrdo.